تفاوت سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی در چیست – فواید و مزایای سنگها

تفاوت سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی در چیست - فواید و مزایای سنگها

تفاوت سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی در چیست – فواید و مزایای سنگها

سنگ طبیعی و مصنوعی

سنگ یکی از موادی است که در صنعت ساختمان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. دوام، استحکام و طول عمر سنگها بسیار زیاد است و از دیرباز از سنگ برای ساخت ساختمان ها و نماهای مستحکم استفاده می شده است، بطور مثال راز ماندگاری تخت جمشید، اهرام مصر و بسیاری از ساختمان های باستانی استفاده از سنگ بوده است. این نشان دهنده تفاوت سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی و سایر مصالح است. در حالی که مواد و مصالحی مانند چوب اغلب با گذشت زمان کیفیت اولیه استحکام خود را از دست می دهند، گذشت زمان، باد، رطوبت و نوسانات دمایی و حتی آتش سوزی تاثیری بر روی سنگ ندارد و سنگ تحت هر شرایطی حالت طبیعی و اولیه خود را حفظ می کند. این خصوصیات باعث شده است که امروزه نیز استفاده از سنگ در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی مورد استقبال معماران، طراحان داخلی و مهندسان عمران قرار گیرد.

 

انواع سنگ

امروزه سنگ ها به دو دسته سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی تقسیم می شوند. تفاوت سنگ طبیعی با سنگ مصنوعی موارد زیادی را شامل می شود. در ادامه با ویژگی سنگ، کاربردها و تفاوت های آنها آشنا می شوید.

 

سنگ طبیعی

سنگ طبیعی با گذشت فرایندهای طبیعی و با گذشت هزاران سال شکل می گیرد. سنگ طبیعی از نقاط مختلف زمین و از معادن استخراج می شود. سنگ طبیعی بسته به اینکه از کجا استخراج شود نوع ، رنگ و بافت متفاوتی پیدا می کند. سنگ های طبیعی زیبایی بی نظیری دارند و از طریق ظاهر، رنگ و طرح و نقص های منحصر به فردی که دارند قابل تشخیص هستند. هر یک از صفحات سنگ های طبیعی از نظر ظاهر و شکل باهم متفاوت هستند و هیچ دو صفحه سنگی شبیه دیگری نیست.

سنگ های طبیعی از ترکیب مواد معدنی مختلف تشکیل می شوند اما مهم ترین عنصر تشکیل دهنده آنها سیلیس است. سنگهای طبیعی بر اساس مواد تشکیل دهنده آنها انواع مختلفی دارند و شامل سنگهایی مانند سنگ دیوریت ، سنگ کوارتزیت، سنگ مرمر ، سنگ تراورتن ، سنگ گرانیت و … هستند. از سنگهای طبیعی در نمای خارجی و داخلی ساختمان یا برای ساخت دکوراسیون خارجی و داخلی و مبلمان شهری استفاده می شود.

 

سنگ طبیعی - انواع سنگ طبیعی

 

فواید و مزایای سنگ طبیعی

  • سنگهای طبیعی به عنوان عایق حرارتی محسوب می شوند و در هنگام نصب به هیچگونه زیرسازی احتیاج ندارند.
  • سنگ طبیعی بی نظیرو منحصر بفرد بوده و دارای تنوع رنگ و طرح شگفت انگیزی است. همچنین زیبایی طبیعی و بی نظیری را به ارمغان می آورد. اما وقتی به سنگ مصنوعی نگاه کنید تکرار رنگ و طرح در آن به وضوح قابل مشاهده است.
  • انعطاف پذیری و شکل پذیری سنگ طبیعی روی سایر سطوح از مهمترین ویژگی های این سنگ است.
  • دوام سنگ و طول عمر آن یکی از اصلی ترین و مهم ترین عوامل در انتخاب سنگ به حساب میاید. وقتی سخن دوام برای سنگ ها میشود، حرف اول را سنگ طبیعی میزند.
  • بیشترسنگ های طبیعی، تخخل کمتری نسبت به سنگ های مصنوعی دارند .
  • نگهداری سنگ های طبیعی راحت تر از سنگ های مصنوعی است.
  • به دلیل این که سنگ طبیعی عواملی طبیعی مانند رطوبت، باران، تغییرات دمایی، نور خورشید و باد را بهتر تحمل کند برای نماهای بیرونی ساختمان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی با فرآیند فشرده سازی این مواد از مواد و سنگدانه های بتونی ساخته می شود. این نوع سنگ به صورت مصنوعی رنگ آمیزی و پرداخت می شود تا شبیه سنگ طبیعی باشد. سنگ مصنوعی به دلیل افزایش تقاضا برای سنگهایی با طرح های یکدست و یکنواخت بوجود آمد و به دلیل قیمت کمتر ، وزن سبک ، نصب آسان، یکنواختی طرح و رنگ و زیبایی فوق العاده مورد استقبال قرار گرفت.

با پیشرفت علم و تکنولوژی، سنگ های مصنوعی ظاهری بهتری بدست اورده اند و بسیار شبیه تر به سنگ های طبیعی تولید می شوند اما قطعا وقتی پای اصالت به میان می آید هیچ چیز نمی تواند جای یک سنگ طبیعی را که طی هزاران سال و با طی فرایندهای طبیعی بوجود آمده است را بگیرد.

از سنگ مصنوعی در نمای خارجی و داخلی ساختمانها، دکوراسیون، دیوار پوش ها، کفپوش ها، نمای خارجی ساختمان و حتی سنگ فرش ها استفاده می شود. در حال حاضر تنها سنگ مصنوعی مورد استفاده در صنعت ساختمان سنگ آنتیک است.

 

سنگ مصنوعی - انواع سنگ مصنوعی

 

فواید و مزایای سنگ مصنوعی

  • سنگ های مصنوعی در برابر جذب آب بسیار مقاوم هستند.
  • سنگ مصنوعی مقاومت بالایی دارد و در اثر عوامل جوی، باد و باران آسیب نمی بیند.
  • نصب سنگ مصنوعی بسیار آسان است و زمان بسیار کمی نیاز دارد.
  • سنگ مصنوعی نسبتاً مشابه سنگ طبیعی است و در انواع و طرح های مختلف و متنوعی تولید می شود.
  • در تولید سنگ مصنوعی هیچ گونه محدودیتی وجود نخواهد داشت و با توجه به کاربرد آن در ساختمان و نیاز مشتریان در هر اندازه و ابعادی قابل تولید است.
  • وزن سنگ مصنوعی کمتر از سنگ طبیعی است و در صورت بروز بلایای طبیعی مانند زمین لرزه یا آتش سوزی آسیب کمتری به ساختمان و افراد وارد می کند.

 

برای خرید سنگ مصنوعی می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

خرید سنگ مصنوعی

 

 

برای مشاهده فروشگاه اینترنتی سنگ های ساختمانی طبیعی می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

فروش سنگ ساختمان

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *