سنگ مرمریت – انواع سنگ مرمریت – مزایا و معایب سنگ مرمریت

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت – انواع سنگ مرمریت – مزایا و معایب سنگ مرمریت

سنگ مرمریت – انواع سنگ مرمریت – مزایا و معایب سنگ مرمریت

طبق تعریف استاندارد بین الملی، سنگ مرمریت یکی از انواع سنگ‌­های آهکی دگرگون­ شده ­است که جز اصلی تشکیل­ دهنده آن کربنات کلسیم بوده و از اجزای دیگری نظیر کلسیت، دولومیت و کریستال تشکیل ­شده ­است. سنگ آهکی شکل گرفته از رسوبات دریاهای گرم و بیکران و ترکیب با گرانیت میلیون‌ها سال قبل است. مرمریت دارای رگه‌ها و فسیل‌هایی است که زیبایی خاصی به این سنگ می‌بخشد و دارای زنجیره‌هایی به نام استیلولیت می‌باشد که مانند نوار قلب در بافت سنگ مشاهده می‌شود.

این سنگ در بازار جهانی با نام (Marble) ماربل شناخته می شود، از سنگهای پرکاربرد در صنعت ساختمان می باشد. سنگ مرمریت ایران یکی از پر تقاضاترین سنگهای صادراتی کشورمان است. مرمریت کاربرد مناسبی در نما و کف فرش داخلی و خارجی ساختمان دارند.

از خصوصيات ظاهری این سنگ ميتوان گفت كه اصولا دارای خلل و فرج كمتری نسبت به سنگ تراورتن ميباشد و طيف رنگی بسيار زيادی را شامل ميشود كه ميتواند مورد استفاده برای سليقه های گوناگون قرار گیرد.

بر روی سطح آن خطوطی آهکی مانند ترك میتوان دید كه پس از برش و فرآوری استاندارد این خطوط غیر قابل لمس خواهند بود. با توجه به مقاومت های مختلف سنگ نسبت به یكدیگر، تجربه نشان داده است كه در كل هر چقدر ظاهری پاك تر و كم خط تر دارند، این سنگ ها از استحكام كمتری نیز نسبت به سنگ های مرمریت دیگر با ظاهر شلوغ تر بر خوردار هستند. البته باید گفت که این گزینه همیشه شامل حال تمامی انواع این نوع سنگ نمیباشد.

 

ویژگی های سنگ مرمریت

از جمله سنگ هایی است که مقاومت زیادی در برابر حرارت از خود نشان می دهد. این سنگ در برابر اسید آسیب پذیر بوده و در صورت مجاورت با تغییرات آب و هوایی دچار تغییر در شکل ظاهری می شود. این سنگ وزنی در حدود ۲۵۶۰ کیلوگرم بر متر مربع دارد و مقاومت فشاری و پایایی آن از سنگ تراورتن بالاتر و از سنگ گرانیت پایین تر می باشد

از آن جایی که این سنگ خاصیت آهکی دارد، جذب آب در آن بسیار بالا می باشد و به همین خاطر استفاده از آن در مکان هایی مانند حمام اکیدا توصیه نمی شود .بسیاری از افراد بر این باورند سنگ مرمر و سنگ مرمریت با یکدیگر شباهت دارند. ولی این تصور کاملا غلط بوده و این سنگ ها با یکدیگر متفاوت می باشند.

برای افزایش مقاومت این سنگ از چسب و رزین یا اپوکسی در پشت سنگ استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت سنگ های مرمریت از مقاومت چندان بالایی برخودار نمی باشند. از این رو بهتر است در مکان های پر رفت و آمد از این سنگ استفاده نشود. چرا که به مرور زمان دچار فرسودگی می شود.

با این حال این سنگ نمونه ای از بهترین و زیباترین سنگ هایی است که می توان در فضای داخلی مورد استفاده قرار داد. هرچه از تراکم بالاتری برخوردار باشند، مرغوبیت بیش تری داشته و از دوام بیش تری نیز برخوردار می باشند. از جمله ویژگی هایی که باعث متمایز شدن این سنگ با سایر سنگ ها شده است، قابلیت ساب پذیری سنگ های مرمریت می باشد. از این سنگ می توان به عنوان کفپوش و دیوار پوش استفاده کرد.

 

مزایا

  • مقاومت فشاری و پایایی بالاتر نسبت به سنگ‌های تراورتن
  • قابلیت حکاکی، صیقل‌کاری و غیره (که آن را برای مجسمه‌سازی یا جمکاکی نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی مناسب می‌کند)
  • دارای سطحی صاف و براق و آینه‌ای
  • دارای جذب آب بسیار بالا یه دلیل خاصیت آهکی که دارند ( از همین رو بهتر است از این سنگ‌ها در حمام یا سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده نشود؛ اما برای سالن‌های پذیرایی و سایر قسمت‌های خشک خانه بهترین گزینه‌اند)

 

معایب

  • عدم مقاومت در قبال ضربه و به ویژه خراش ( که استفاده از آن را به عنوان کفپوش اکامن پر رفت و آمد محدود می‌کند)
  • عدم مقاومت در قبال مواد اسیدی و فرسایش (که باعث می‌شود نتوانیم از این سنگ‌ها در نمای ساختمان‌های مناطقی با باران‌های اسیدی فراوان استفاده کنیم یا استفاده از آن‌ها را در سرویس‌های بهداشتی و حمام – به دلیل استفاده از شوینده‌های حاوی اسید – محدود می‌کند)
  • مقاومت فشاری و پایایی پایین‌تر نسبت به سنگ‌های گرانیتی
  • عدم مقاومت بالا در قبال شرایط و ناپایداری‌های جوی
  • عدم مقاومت در قبال انقباض و انبساط

 

شرایط نگهداری از سنگ مرمریت

همانطور که گفته شد سنگ مرمریت از انواع سنگه‌های طبیعی و نسبتا گران‌ قیمت است لذا نگهداری صحیح از آن بسیار اهمیت دارد. اگر به طور ناخواسته مایعات اسیدی یا بازی مانند سرکه یا لیمو که PH خنثی ندارند بر روی سنگ مرمریت ریخته شد باید بلافاصله نسبت به تمیز کردن آن اقدام نمایید.

این نوع سنگ از سنگ‌هایی است که تخلخل دارد و می تواند انواع مایعات را به خود جذب کند. بنابراین اگر مایعات برای مدت زیادی بر روی سطح مرمریت به جا بمانند باعث تغییر رنگ در سنگ مرمریت می‌شوند. در چنین مواقعی از یک پارچه‌ی نرم خیس استفاده کرده و سطح مورد نظر را پاک کنید.

 

انواع سنگ‌های مرمریت

این نوع سنگ بسته به شدت دگرگونی سنگ مادر به سه نوع زیر تقسیم می‌شوند:

  • سنگ‌های چینی
  • سنگ‌های کریستالی
  • سنگ‌های ابری

 

با این حال، دسته‌بندی دیگری نیز برای این سنگ‌ها وجود دارد که به منشا آن‌ها اشاره دارد. همان چیزی که هنگام خریداری این سنگ‌ها به وفور شنیده‌اید:

  • مرمریت خوی
  • مرمریت کاشمر
  • مرمریت هرسین
  • مرمریت آباده
  • مرمریت سمیرم
  • مرمریت بسطام
  • و امثال آن‌ها …

سنگ مرمریت هرسین، مقاومت بالایی در قبال آتش و فرسایش دارد. این سنگ یکی از سنگ‌های مرمریت ممتاز و مرغوب به شمار می‌آید. سنگی که زیبایی ظاهری به شدت دلفریبی نیز دارد و می‌تواند انتخاب ایده‌آلی برای نماهای خارجی ساختمان‌ها یا دکوراسیون داخلی آن‌ها باشد.

یا سنگ مرمریت خوی، که به دلیل بافت فشرده‌ای که دارد، با استحکام‌تر بوده و قیمت بالاتری نیز دارد و می‌تواند در قبال شرایط جوی یا فرسایش و فشار تحمل خوبی از خود نشان دهد.

 

قیمت سنگ مرمریت

قیمت این سنگ در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  1. تعداد رگه­‌های سنگ: همان طور که قبلا اشاره گردید، هرچه تعداد رگه­‌ سنگ مرمریت کمتر باشد، مقاومت سنگ بیشتر بوده و در نتیجه قیمت سنگ مرمریت بالاتر می­‌رود.
  2. ضخامت و ابعاد سنگ: ضخامت و ابعاد سنگ نقش مهمی در تعیین قیمت سنگ خواهند داشت. در واقع ابعاد سنگ مرمریت نشان از توپری و استحکام بافت آن می­‌باشد. بنابراین هرچه ابعاد سنگ مرمریت بزرگتر باشد، قیمت سنگ نیز بالاتر است.
  3. کیفیت فرآوری: کیفیت فرآوری سنگ مرمریت به میزان ساب، دقت در برش، نوع بسته بندی و حمل و نقل و نوع رزین مورد استفاده بستگی دارد. به طور کلی هرچه قدر آنالیز فیزیکی و شیمیایی سنگ مرمریت به حد مطلوب نزدیک تر باشد، آن سنگ از کیفیت بالاتری برخوردار است و به مراتب قیمت بالاتری خواهد داشت.
  4. درجه و سورت سنگ: سورت­‌بندی سنگ با استفاده از دستگاه­‌های پیشرفته سورتینگ انجام می­شود. هرچه قدر سورت دقیق و یک­دست تر باشد، قیمت بیشتری دارد.
  5. رنگ و طرح سنگ: رنگ­های روشن­‌تر مرمریت به دلیل استقبال بیشتر طراحان و معماران از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  6. معدن سنگ: سنگ­های استخراج شده از معادن مختلف دارای کیفیت متفاوتی می‌­باشند. معدن بیات به عنوان بزرگ­ترین معدن خاکستری ایران دارنده مرغوب ترین و با کیفیت­ ترین سنگ مرمریت خاکستری ایران (پرشین سیلک یا سیلک امپرادور) می‌­باشد.
  7. علاوه بر عوامل ذکر شده نوع کیفیت ساب، جنس لقمه‌­ها و تعداد دفعات ساب نیز موجب افزایش شفافیت و درخشندگی هرچه بیشتر سنگ مرمریت میگردد و در نتیجه قیمت سنگ مرمریت را افزایش می­دهد.

 

برای خرید سنگ مرمریت به نکات زیر توجه کنید:

  1. سنگ مرمریت مناسب برای نمای داخلی ساختمان­ها باید حداقل مقاومت فشاری ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر را تحمل کند.
  2. جذب آب سنگ برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان ها حداکثر۲ درصد باشد.
  3. برای خرید سنگ مرمریت به عنوان کفپوش، باید مقاومت فشاری آن برای واحدهای مسکونی ۲۷۰ کیلوگرم بر سانتی متر، برای واحدهای تجاری و اداری ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر و برای پارکینگ‌­ها ۹۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر باشد.
  4. سنگ خریداری شده باید عاری از ترک، شیار، شکستگی، رگه سست و پوسیدگی باشد.
  5. به نوع کاربرد سنگ و کاربری محل نیز دقت کنید. به عنوان مثال اگر برای محلی با رطوبت و آبریزی زیاد سنگی با جذب آب بالا استفاده شود، سنگ به مرور زمان لکه دار شده و تغییر رنگ و شکل می­‌دهد.
  6. علاوه بر این‌­ها کیفیت فرآوری، رنگ سنگ، اندازه سنگ و قیمت آن نیز در هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

 

کاربرد سنگ مرمریت بیشتر در چه مکان هایی می‌باشد؟

با توجه به معایب و مزایای ذکر شده در قسمت قبل، انتخاب این نوع سنگ در نمای داخلی ساختمان­‌ها، دیوارها، پله‌­ها، کانترآشپزخانه و … گزینه مناسبی می­‌باشد. انتخاب سنگ مرغوب، زیبایی خانه و نمای ساختمان شما را دوچندان می­کند.

مرمریت پرشین سیلک بیات به دلیل کیفیت بالا، زیبایی و درخشندگی خیره­‌کننده و رنگ عام پسند آن همواره مورد استقبال گسترده معماران و طراحان داخلی سراسر کشور قرار گرفته است.

در صورتی می­توان از این نوع سنگ در فضای بیرونی ساختمان­‌ها استفاده که ۲ شرط زیر برقرار باشد:

  1. سطح سنگ ساب­‌خورده نباشد
  2. ضخامت بالایی از سنگ استفاده گردد. معمولا این نوع سنگ را به صورت تیشه­‌ای یا سند بلاست یا بادبر استفاده می‌کنند که سطحی غیر براق داشته و حداقل ضخامت آن ۲.۵ سانتی متر باشد. برج آزادی تهران نمونه‌­ای از این نوع کاربرد می‌­باشد که در آن از مرمریت شهیادی استفاده شده است.
    ​​​یکی از نکاتی که باعث نگهداری این سنگ به مدت طولانی می­‌شود، محافظت پشت سنگ در برابر رطوبت و پاک کردن آلودگی از سطح سنگ مرمریت می‌­باشد.
    علاوه بر این‌­ها، یکی از مناسب‌­ترین مکان­‌هایی که می­توان از این سنگ استفاده گردد، فضای داخلی ساختمان­‌ها است. انواع رنگ ­ها به خصوص کرم، خاکستری، قهوه ای و سیاه برای این نوع کاربرد مناسب می‌­باشند.
    شایان ذکر است که هرچه میزان رگه­ های این سنگ کمتر باشد، مقاومت آن نیز بیشتر است. بنابراین سنگ­ هایی با رگه­ های کمتر به نسبت مرمریت­های دیگر، قیمت بالاتری نیز دارند. این سنگ به صورت اسلب و تایل در انواع ضخامت به فروش می­رسد اما متداول­ترین و پرفروشترین نوع آن، سورت­هایی با ضخامت ۳ الی ۴ سانتی متر می­باشد.​​​​​​​

 

کاربرد سنگ مرمریت در دکوراسیون داخلی، خانه‌ای سلطنتی و لاکچری

این سنگ یکی از لوکس‌ترین متریال‌هایی است که سال‌های سال است در همین کشور خودمان نیز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگی که بیشتر نماد ساختمان‌های لوکس و گران‌قیمت است. عموما در دکوراسیون داخلی خانه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای فضای بزرگ و دل‌انگیزی هستند و انباشته خواهند شد از اسباب و اثاثیه‌ای لاکچری و شیک و صد البته ارزشمند.

این سنگ، به ویژه با پیشرفت تکنولوژی، پیدایش معادن جدید و افزایش واردات، امروزه تنوع بسیار بالاتری نیز یافته است. شما در صورت تمایل، می‌توانید انواع طرح‌ها و رنگ‌های آن را برای دکوراسیون داخلی منزل خود انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با ماهیت سنگ‌های مرمریت، کاربردهای آن‌ها و ایده‌هایی برای استفاده بهینه از آن‌ها، با ما و این مقاله از آدرس همراه شوید.

 

چند ایده برای استفاده از سنگ‌های مرمریت در دکوراسیون داخلی

  • استفاده از سنگ مرمریت برای دیوارپوش‌ها

دیوارپوش مرمریت

 

 

  • استفاده از سنگ مرمریت در اتاق خواب

سنگ مرمریت در اتاق خواب

استفاده از سنگ مرمریت در اتاق خواب می‌تواند هم شامل دیوارها شود و هم شامل سایر بخش‌ها یا حتی اکسسوری‌ها…

شما می‌توانید بخشی از دیوار را – مثلا دیوار پشت هد سرویس خواب‌تان را – به صورت مرمریت کار کنید، دیواری که میز توالت را در مقابلش قرار می‌دهید را سنگ‌ کار کنید یا استفاده از این سنگ را به کف‌پوش اتاق اختصاص دهید. حتی میزهای مرمریت و اکسسوری‌هایی نظیر ساعت دیواری، تابلو و آباژور مرمریت نیز می‌توانند ایده‌های خوبی برای اتاق خواب باشند.

 

  • استفاده از سنگ مرمریت در حمام و سرویس بهداشتی

حمام با سنگ مرمریت

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، این سنگ‌ها چندان برای این قبیل قسمت‌های در معرض رطوبت مناسب نیستند. با این حال، در صورت تمایل می‌توانید در بخش‌های کمتر در معرض آسیب از سنگ مرمریت هم استفاده کنید.

 

  • دیگر کاربرد مرمریت‌ها در دکوراسیون خانه، آشپزخانه است

آشپزخانه با سنگ مرمریت

 

می‌توانید روی پیش‌خوان آشپزخانه، کابینت‌ها یا هر قسمت از آشپزخانه که دوست دارید از این سنگ‌ها استفاده کنید. (سعی کنید کف آشپزخانه را برای این کار انتخاب نکنید)

 

 

 

برای مشاهده فروشگاه اینترنتی سنگ های ساختمانی طبیعی می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

فروش سنگ ساختمان

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *